USA sa stávajú rajom elektromobilov

10. november 2013

Technológie pre elektromobily rýchlo napredujú a ceny sa postupne znižujú. Výrazný náskok v oblasti elektrickej mobility majú USA.

Rozvoj elektrickej mobility síce napreduje pomaly, no zdá sa že nezadržateľne. V týchto počiatočných etapách si každý výrobca zvolil vlastnú stratégiu, stále však nemajú dostatok informácií o preferenciách spotrebiteľov. Vyplýva to zo štúdie E-mobility index za 3. štvrťrok, ktorú kvartálne vypracúva konzultačná spoločnosť Roland Berger Strategy Consultants v spolupráci s vedeckou inštitúciou Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka). Spoločnosti vo svojom dokumente porovnávajú sedem popredných automobilových veľmocí: Nemecko, Francúzsko, Taliansko, USA, Japonsko, Čínu a Južnú Kóreu.

Ilustračná snímka. Zdroj: Siemens

Podľa štúdie je rozdielny aj prístup jednotlivých krajín, ktoré vďaka rozvoju technológií môžu obmedzovať podporné programy pre výskum elektrickej mobility. Namiesto toho sa snažia zvýšiť predaj elektromobilov cielenými programami dotácií a naďalej rozširovať sieť nabíjacích staníc.

Rôzne stratégie automobiliek

Každá automobilka, ktorá sa pustila do projektu elektromobilu, si zvolila vlastnú stratégiu. Napríklad, nemeckí výrobcovia ponúkajú integrované služby, ako zdieľanie automobilov (tzv. car-sharing) s cieľom preniesť vysoké výrobné náklady na viac individuálnych používateľov. Pomôcť majú aj dodatočné služby. Z hľadiska rozvoja technológií patrí Nemecko medzi popredné krajiny, nakoľko zákazníkom ponúka dobre vybavené vozidlá, ktorých cena stále klesá.

Naproti tomu sa Francúzi sústredili predovšetkým na ďalšie znižovanie cien elektromobilov pre konečného užívateľa. Tento cieľ chcú dosiahnuť tým, že vo vozidlách použijú menej technologických vymožeností. Vozidlo nepredávajú s akumulátormi, namiesto toho ich prenajímajú a uzatvárajú aj zmluvy na odber lacnej elektriny.

Ilustračná snímka. Zdroj: BMW

Jasný obchodný model nemá Japonsko. Tamojší výrobcovia považujú elektromobily skôr za okrajový produkt určený pre konkrétny typ zákazníka a konkrétne regióny. Napriek tomu dokázali podstatne znížiť predajné ceny, aby vykompenzovali klesajúce dotácie. Japonské firmy sa v rámci vzájomnej spolupráce snažia vybudovať potrebnú infraštruktúru dobíjacích staníc. Štúdia odhaduje, že krajina bude mať v roku 2015 až 46-percentný podiel v oblasti výroby batérií, najmä vzhľadom na rastúci dopyt z USA.

Výnimkou v celkovom trende sú USA, ktoré sa v oblasti elektrickej mobility stávajú trhovou veľmocou s niekoľkými tisíckami predaných elektromobilov mesačne. Spojené štáty budú dominovať aj v oblasti výroby, nakoľko podľa prognóz sa tu v rokoch 2012 až 2015 vyrobí až 311 000 elektromobilov, pričom záujem sa orientuje predovšetkým na drahšie modely. Elektrická mobilita podnietila v USA vznik množstva malých dynamických firiem, ktoré sa zamerali predovšetkým na prémiový segment. Niektorí z týchto výrobcov ponúkajú aj kompletnú infraštruktúru rýchlonabíjacích staníc.

Ostatné krajiny za USA výrazne zaostanú, napríklad v Nemecku sa v rokoch 2012 až 2015 vyrobí len 162 000 elektromobilov, píše štúdia. Rovnaký trend očakávajú experti aj z hľadiska predaja. Kým v USA sa za posledných 12 mesiacov predalo zhruba 77 000 elektromobilov, v Nemecku ich bolo len 5 200. I tak ide o výrazný odstup od ostatných sledovaných krajín, napríklad v Kórei sa ich v rovnakom období predalo 700 a v Taliansku len 600.

Ilustračná snímka. Zdroj: POD Point

Čína láka elektromobily

Podľa štúdie čínsky trh ponúka výrobcom veľmi zaujímavé možnosti, za ktorými stojí obrovské množstvo potenciálnych zákazníkov. Rozvoj elektrickej mobility v 25 pilotných mestách závisí od dotácií, ktoré v Číne ponúka vláda, jednotlivé provincie a metropoly. Odborníci predpovedajú pre rozvoj nový impulz vo forme nových lokálnych značiek elektromobilov z dielní spoločných podnikov čínskych a medzinárodných firiem. Tieto spoločné podniky už dnes predstavujú 80 percent čínskeho automobilového priemyslu a pomôžu krajine dobehnúť technologický náskok západného sveta.

Prioritou pre výrobcov v Číne a na ďalších rozvíjajúcich sa trhoch sa musia stať potreby tamojších zákazníkov, nakoľko dopyt po malých a lacných modeloch je veľký. Prielomovým riešením môžu byť malé prímestské vozidlá, ktoré nevyžadujú veľa energie ani veľké batérie. Táto stratégia by mohla zaujať aj európskych výrobcov.

 

www.automoto.cas.sk